Az Opencart 3 szolgáltatásai

Az Opencart 3 szolgáltatásai Rausch Richard

Telepítés után kapunk egy minta webáruházat. Minta kategóriákkal, minta tartalommal és minta adatokkal. Nézzük, milyen szolgáltatásokat nyújt alapértelmezetten az Opencart 3.
Tudunk pénznemek között váltani és amint váltunk, abban a pillanatban meg is jelenik a megfelelő pénznemhez tartozó ár.

Tudunk nyelvet váltani. Ehhez telepíteni kell a szükséges nyelvet, ugyanis alapértelmezetten csak angol nyelv elérhető. A feltelepített nyelvekhez meg is tudjuk írni, hogy magyarul mi legyen a neve a kategóriának, a terméknek, a termék leírásának és a rendszer üzeneteknek vagyis rendszer feliratoknak.
Mint pl. "Kosárba teszem" vagy angolul "Add to cart". De az összes többi funkciót is le lehet fordítani, mint pl. "Kívánságlistába teszem", "Összehasonlítom". Ebből jönnek is rögtön a szolgáltatások, hogy miket tud maga a webáruház.
Haladjunk sorba és nézzük meg, hogy a felső menüsorban mik találhatók. Elsőként nézzük rögtön a "Kapcsolati űrlapot". Itt az áruháznál megadott áruház nevet, címet és telefonszámot érhetjük el. Ezen túl e-mailt tudunk küldeni, illetve e-mailt tudunk fogadni az ügyfelektől. Amiben megadják a nevüket, e-mail címüket és, hogy mi után érdeklődnek.
Azért, hogy robotok vagy másképpen programok ne tudjanak automatikusan e-mailekkel elárasztani minket, úgynevezett "captcha" kerül az űrlap aljára. A képen látható kódot kell beírni az üres mezőbe és csak utána lehet elküldeni.
A felső menüpontban található a "Fiókom". Amíg nem regisztráltuk be magunkat vagy nem léptünk be, akkor csak a regisztráció vagy a belépés érhető el. Regisztrációnál meg kell adni a keresztnevet, vezetéknevet, e-mail címet, telefonszámot, majd egy jelszót, amit meg kell erősíteni.
Eldönthetjük, hogy feliratkozunk-e a hírlevélre vagy sem.
Végül el kell fogadnunk az adatkezelési feltételeket. Enélkül ugyanis nem tudunk regisztrálni.
Nézzük meg, hogy néz ki egy beregisztrált felhasználónak a felülete. Azaz, milyen szolgáltatásokat ér el a felhasználó.
Tehát a "Fiókomban" listázva van, hogy milyen "Fiók beállításokat" hajthatunk végre.
"Fiók adatok módosítása": név, e-mail cím, telefonszám.
Az e-mail cím egyben a felhasználónév is. "Címjegyzék, adatok módosítása", "Jelszóváltoztatás", "Kívánságlista módosítása", "Rendelés történet", "Letöltések".
A "Letöltések", azért lehet fontos, mert nem csak megfogható termékeket tudunk értékesíteni az Opencarttal, hanem úgynevezett virtuális, letölthető, illetve elektronikus termékeket. Mint például könyvet, folyóiratot, szoftvereket és egyéb programokat.
Az Opencart kezeli a "Hűségpontokat", ezt nekünk kell majd megadni minden terméknél, hogy mennyi hűségpontot adunk érte a vásárláskor. Azt is megadhatjuk, hogy mennyi hűségégpontba kerül a megvásárlása.
Tételezzük fel, hogy tíz forint egy termék és egy hűségpontot adunk minden termék megvásárlásához és tíz hűségpontért lehet megvenni. Akkor minden tizedik termék vásárlása után egyet ingyen kapunk.
"Visszaáru kéréseim", ez csak akkor jelenik meg, ha már van megrendelésünk.
"Tranzakcióim", ez viszont, akkor, ha van fizetett megrendelésünk.
"Előfizetések" egy olyan szolgáltatás, amit az Opencart nagyon jól tud kezelni, főként PayPallal. Az úgynevezett előfizetés az, amikor pl.rendelünk egy újságot és havi díjat kell érte fizetnünk. Akkor kapjuk meg a havi terméket, ha a havi díjat kifizetjük. Ez rendszeres vásárlást feltételez.
"Saját partnerfiókom", "Partner fiók regisztrálása", ez azt jelenti, hogyha, mint vásárló vásárolunk ettől a webáruháztól és ajánljuk a termékeit másoknak egy adott link segítségével, akkor ezután jutalékot kaphatunk.
Természetesen ez csak akkor működhet ha a webáruház üzemeltetője engedélyezi a vásárlók számára.
"Hírlevél" manapság ez már nagyon fontos dolog. Ezen keresztül tudunk a hírlevélre fel vagy leiratkozni. Automatikusan nem lehet Igen a "Hírlevél feliratkozása regisztrációnál", mert azt a törvény tiltja.
Az adatkezelési leírásban pontosan meg kell mondani, hogy meddig, hogyan és miért kezeljük az adatokat.
"Kívánságlista" a következő szolgáltatás. Ez az, amikor még nem vásároltunk meg valamit, de tudjuk, hogy majd meg fogjuk venni. Mivel regisztrált felhasználók vagyunk, ezért megőrzi nekünk a webáruház.
Hozzá rakunk még egy terméket, pl. egy MacBook-ot. Majd visszamegyünk a "Kívánságlistához", amiben immár kettő áru található. Ez arra való, hogy a későbbiek során meg tudjuk vásárolni ezeket a termékeket.
A "Kosár" azt a célt szolgálja, ha beleraktunk valamit, akkor ki is tudjuk fizetni. Ezt több helyen is elérhetjük.
Látjuk a termék képét, nevét és a darabszámát is. Ha mégsem szeretnénk megvásárolni, akkor eltávolíthatjuk. Ilyenkor kiürül a kosarunk. Hogyha a kosarunkban van valami (pl. a kívánságlistából hozzáadunk valamit), akkor, akár fizetni is tudunk.
A "Termékeken" belül megnézzük hogy milyen adatokat kérhetünk a vásárlóktól. Első körben itt van egy monitor, aminek több mérete van, de csak egy fajta méretet választhatunk. Kiegészítőnek kérhetünk hozzá pl. VGA kábelt, HDMI kábelt, töltőt, monitorszűrőt. Választhatjuk mindegyiket, de egyet mindenképp választanunk kell, mivel ezt a mezőt kötelező kitölteni.
Továbbá, kérhetünk olyan adatokat is, hogy egy termék be legyen úgy csomagolva, hogy legyen rajta felirat. Ezt is fel lehet tüntetni az aktuális mezőben.
A termékből különböző színválaszték található. Ezt ki kell választani. Színtől függően többe vagy kevesebbe kerül a termék.
Ha azt szeretnénk, hogy a csomagoláson ne egy nagy felirat, hanem egy hosszú felirat szerepeljen, apró betűkkel, illetve (egy monitornál erre nincs szükség), ha pólókat árulunk, amire feliratot, képet és egy rövid leírást szeretnénk rányomtatni, akkor itt megtehetjük.
Akár a méretet is kiválaszthatjuk. A fájlnál képet is lehet hozzá tenni.
Meg lehet adni azt is, hogy mikor szállítsák le az terméket. Ezeket a mezőket szabadon módosíthatjuk.
Szinte minden lehetőséget felsorolt a minta webáruház. Ha ezeket beállítottuk, megrendelhető a termék. Amennyiben valamelyik hiányzik, akkor "File szükséges" felirat fogja figyelmeztetni a vásárlót. A csillag mindig azt jelenti, hogy kötelező a mezőt kitölteni.
A fájl sikeresen feltöltve. Mindent kitöltöttünk, így a kosárba tudjuk helyezni a terméket. Természetesen ennyi mindent nem kötelező megadnunk.
Az adatlapon különböző tulajdonságokat adhatunk meg, mint például a "Clockspeed", azaz processzor sebesség, ez 100 megahertz. Egy monitornak ez nem megfelelő, de példaként most teljesen jó. Megadhatjuk a képernyőátlót is, frissítési frekvenciát, bármit. Ezeket mind hozzá lehet adni az adminisztrátori részen.
Ezek nem kötelező opciók.
Ha szeretnénk, hogy választható legyen egy szín pl.egy kameránál, akkor egyszerűen csak kiválasztjuk a színt és hozzá adhatjuk a kosárhoz.
Még mielőtt befejezzük a vásárlást, nézzük meg, hogy mi értelme van, ha két azonos terméket hasonlítunk össze. Mint például egy laptopot és egy MacBookot.
Van egy külön adatlapja a laptopnak, ahol a memóriája és a processzor magok száma is meg van adva. Ezt adjuk hozzá az "Összehasonlításhoz", majd visszamegyünk a laptopokhoz és egy MacBookkal összehasonlítjuk. Ennek is megvan az "Adatlapja". Van memóriája és processzora. Adjuk hozzá ezt is. Majd nézzük meg a két összehasonlítandó terméket.
Fogyasztói ár, cikkszám, a termék azonos tulajdonságai, súlya, mérete, memóriája, processzormagja, kép és egyéb. Ezáltal könnyebben el tudjuk dönteni, hogy melyiket szeretnénk megvásárolni.
A "Kategória" menüsor: ezekkel tudjuk kategorizálni termékeinket. A főoldalon látunk egy "Slide showt", kiemelt termékeket, amibe egyenként rakhatunk be mindent. Majd a gyártókat láthatjuk ikonokkal együtt és legalul a menüpontokat, amik még kiegészítik a webáruházat. Ilyen például az "About Us", azaz Rólunk. Ezt kitölthetjük. A "Delivery Information" a Szállítási információkat tartalmazza. Érdemes ezt is magyarra fordítani. Fontos még a vásárlásnál a "Privacy Policy", azaz Adatvédelmi irányelvek és a "Terms & Conditions", az Általános szerződési feltételek.
Ha már rendeltünk bármilyen terméket, akkor van "Termék visszaküldési" lehetőségünk. Itt megadhatjuk a rendelés dátumát, a rendelés számát és, hogy milyen okok miatt küldenénk vissza. Ezt le lehet fordítani az adminisztrációs felületen. Ha nem találna valamit az ügyfél, akkor a "Honlaptérképet" kell megnézni, amin az összes kategória és információs blokk is megjelenik. "Extrák" között szerepelnek a gyártók. Termékekhez megadhatjuk a gyártókat, ezáltal megtalálható gyártók szerint is az összes áru. Ez gyakran segít a vásárlóknak és nem utolsó sorban a Googlenek is. Így létre jöhetnek olyan menüpontok, illetve linkek, amik a gyártókra fognak találatot hozni.
Van egy "Partner programunk" és van egy menü pontunk, ami az akciós termékeket mutatja az aktuális akciós árakkal.
Nézzük végig, hogyan lehet befejezni egy vásárlást.
Visszamegyünk a "Kosár tartalmára". Amennyiben valamiből többre van szükségünk, akkor beírhatjuk, hogy pl. kettőt szeretnénk vásárolni és a frissítésre kattintva máris kettő lesz a darabszáma.
Ha meggondoltuk magunkat és egyetlen darabot sem szeretnénk, akkor eltávolíthatjuk a terméket. Majd, ha be vagyunk jelentkezve, nincs más dolgunk, mint, elfogadni a megfelelő címet. Ha nem vagyunk bejelentkezve, akkor nem ez a menüpont jön föl, hanem regisztrálnunk kell vagy vendégként kell vásárolni. Ez ugyanannyi adatot fog igényelni, mint a regisztráció. A különbség annyi, hogy a regisztrációnál megmarad a fiókunk és utána nyomon tudjuk követni a többi vásárlásunkat. Ha viszont csak vendégként vásárolunk, akkor csak az az egy rendelés fog hozzánk kapcsolódni, nem jön létre felhasználói fiók.
Nem kötelező regisztrációhoz kötni a vásárlást. Ha szeretnénk, le is tilthatjuk.
Ha számlázási és a szállítási címet is megadtuk, akkor ki lehet választani a szállítás módját. "Utánvételes szállítás", "Utánvételes fizetés", itt el kell fogadnunk a "Terms &Conditionals" vagyis Szerződési feltételeket. Rákattintunk és alapértelmezetten egy rövid változat jelenik meg. Mielőtt webáruházat indítanának érdemes aprólékosan kitölteni az információs blokkokat.
Majd a rendelés megerősítése következik. Itt található egy összesítés, hogy hány darab termékről van szó, mennyi adót tartalmaz és mennyi a végösszeg, amit utánvétellel kell kifizetni. Természetesen nem csak ennyi szállítási és fizetési mód van az Opencartban. A PayPaltól kezdve a futárszolgálatig, az ingyenes személyes átvételig mindenféle szállítási és fizetési mód található benne. Viszonylag könnyen fejleszthető hozzá a megfelelő szállítási vagy fizetési mód. Ezzel be is fejeztük a rendelést.
Ennyit mindenképp fontos tudni az Opencart webáruház 3-as verziójáról.

Kapcsolódó elemek